Arif Nihat Asya’nın Bayrak Şiirinin Tahlili

Arif Nihat Asya’nın Bayrak Şiirinin Tahlili

Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü, - ü redif , - sü tam kafiye
Kız kardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü! - ü redif , - sü tam kafiye
Işık ışık, dalga dalga bayrağım, -ım redif , -ağ tam kafiye
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım. , -ım redif , -ağ tam kafiye
Sana benimle bakmayanın -n yarım kafiye
Mezarını kazacağım. , -ım redif , -ağ tam kafiye
Seni selâmlamadan uçan kuşun -n yarım kafiye

Yuvasını bozacağım.
Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder… -er tam kafiye
Gölgende bana da, bana da yer ver!
Sabah olmasın, günler doğmasın ne çıkar,
Yurda ay yıldızın ışığı yeter!
Savaş bizi karlı dağlara götürdüğü gün,
Kızıllığında ısındık.
Dağlardan çöllere düşürdüğü gün,
Gölgene sığındık.
Ey şimdi süzgün, rüzgârlarda dalgalı,
Barışın güvercini, savaşın kartalı,
Yüksek yerlerde açan çiçeğim!
Senin altında doğdum,
Senin dibinde öleceğim.
Tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim!
Yeryüzünde yer beğen,
Nereye dikilmek istersen
Söyle, seni oraya dikeyim!

Arif Nihat Asya’nın Bayrak Şiirinin Anlam Açıklaması

Evet, kuşkunuz olmasın, bu şiir bir aşk şiiridir. Aşk şiirleri sadece karşı cins için yazılmaz ki… Allah aşkı; hürriyet, vatan, evlât aşkı…
Hepimiz biliriz ki klasik anlamda aşk şiirlerinde iki varlık vardır: Gül ile bülbül, yani âşık ile maşuk veya seven ve sevilen… Kısaca şairin kendisi, yani ben’i; bir de karşı cinsten biri… Yani sen…
Aşk şiirlerinde sen-ben ilişkisi şiir boyunca devam eder. Şair sürekli olarak sevgilisinden, onun güzelliklerinden söz açar. Bu arada sevdiğini yüceltirken sevdasının ne denli derin olduğundan dem vurur. Bu tür şiirlere üçüncü bir şahıs asla giremez. Sözgelimi şair “pembe panjurlu bir evden ve o evde hep birlikte yaşayacakları yeşil gözlü çocuklarından” söz etmez veya dizelerinde annesinin de o sevgilinin güzelliğine hayran kalıp babasından isteyeceği gibi komik ifadelere hiç yer vermez. Kısaca aşk şiirlerinde sadece sen ve ben vardır. Bu ikiliye zaman zaman tabiat da misafir olur. Fakat tabiat, aşk şiirlerinde duygusallığı tamamlayan ve şairin hislerini ifadeye yardımcı olan bir araç gibidir. Haşim’in dediği gibi “Sen ve ben ve maî deniz / Ve bu akşam ki lerzesiz / Sessiz…”
İşte “Bayrak” şiirine aşk şiiri dememin sebebi budur. “Sen, senin, sana” şeklindeki ikinci tekil kişi zamiri, şiirin tamamında sekiz defa kullanılmıştır. Ayrıca “istersen, destan, gölgen, süzgün, beğen” gibi sözcükler ses benzerliği yönünden “sen” zamirini çağrıştırmaktadır. Bundan başka dikkat edilirse yirmi altı dizelik bu şirin sekiz dizesine “senin, seni, sabah, savaş, senin, senin, söyle” sözcükleriyle başlıyor şair. Böylece şiire hâkim sesi belirlemiş oluyor: Sen’in s’si…
Şiire hâkim diğer sözcük de “ben”dir ve dolayısıyla hâkim ses de ben’in m’sidir. Şimdi diyeceksiniz ki eserin tamamında “benimle, bana, bana” olmak üzere üç defa kullanılan bir sözcük şiire nasıl hâkim öğe olur? Ayrıca “ben” zamirinde “m” sesi yok ki… Bu ne saçmalıktır?
Anlatayım: Türkçenin henüz kişi ve iyelik eklerinin oluşmadığı eski devirlerinde bu ekler yerine “ben, sen, biz” gibi zamirler kullanılıyordu. Mesela gelmek fiilinin şimdiki zaman kipindeki birinci ve ikinci tekil kişi çekimleri şöyleydi: Gele yorır men (geliyorum), gele yorır sen (geliyorsun)… Örneklerden anlaşıldığı gibi bayrak şiirinde kullanılan “kardeşim, şehidim, bayrağım, okudum, yazacağım, benim, kazacağım, bozacağım, çiçeğim, doğdum, öleceğim, tarihim, şerefim, şiirim, her şeyim, dikeyim” kelimelerindeki “-m, -im” biçimindeki birinci kişi iyelik ve kişi ekleri aslında “ben” zamiridir. Şiire hâkim sözcük “ben”dir ve hâkim ses de “m”dir derken bunu kastediyoruz.
Daha önce şiirin sekiz dizesinin “sen” zamiriyle başladığını söylemiştik. Şimdi de dokuz dizesinin “ben” zamiriyle, yani bu zamirin bulunduğu birinci kişi ekleriyle bittiğini söylüyoruz. İşte bu özelliklerden dolayı bu esere “bir aşk şiiri” diyoruz.
Peki, şimdi biz de oturup yüz kelimelik bir şiir yazsak ve elli defa “sen-ben” desek aşk şiiri yazmış olur muyuz? Elbette ki hayır… Yazdıklarımızda bir manzumenin şiir olmasını sağlayan sağlam bir kompozisyon; özgün bir anlatım, ilginç benzetmeler, zengin çağrışımlar; şairane hayaller ve ahenk öğeleri yoksa o eser bir kelimeler yığını olmaktan öte bir anlam ifade etmez.
Şair, aşk şiirlerinde olduğu gibi sevdiği varlığı, yani bayrağı eserin ilk dizesinden son dizesine kadar yüceltmekte ve onun güzelliğini övmektedir. Bayrak; şairin tarihidir, şerefidir, şiiridir, kısaca her şeyidir. Çünkü o, bayrağın altında doğmuştur ve yine bayrağının dibinde ölecektir.
Arif Nihat, bayrağı göklerin “kızıl ve beyaz süsü” olarak niteler. Onu; saflığın, masumiyetin ve manevî temizliğin simgesi olan beyaz renginden dolayı kız kardeşinin gelinliğine benzetir. “Şehidin son örtüsü” benzetmesi ise şairane bir buluşla hem gerçek hem de mecaz anlamda kullanılmıştır. Bilindiği gibi şehitler, cenazelerinin üzerine bayrak örtülerek defnedilir; bu, gerçek anlamdır. Mecazî olarak ise bu benzetme, bayrağımızdaki kırmızı renkten dolayı al kanlara bulanıp vatan toprağına düşerek şehit olan Mehmetçikleri hatırlatır.
Şiirdeki harika benzetmelerden biri de bayrağın “yüksek yerlerde açan bir çiçek” olarak vasıflandırılmasıdır. Bu söz grubu da hem gerçek hem de mecaz anlamlıdır. Gerçek anlamlıdır çünkü bayrağımızın hep gönderde dalgalanmasını arzularız ve onu mümkün olduğu kadar yüksek yerlere dikmek isteriz. Mecaz anlamlıdır; çünkü o, hürriyetimizin ve bağımsızlığımızın sembolüdür; bu nedenle kutsal bildiğimiz değerlerimizin başında gelir. Ayrıca o bizim gözümüzde hiç kimsenin koparamayacağı yüksek yerlerde açan bir çiçek kadar güzeldir.
Şiirdeki diğer güzel benzetmeler ise bayrağın “barışın güvercinine” ve “savaşın kartalına” benzetilmesidir. Bu iki benzetme milletimizin iki karakter özelliğini çok başarılı şekilde ortaya koymaktadır. Gerçekten de biz barış zamanlarında asla saldırgan olmayan, diğer milletlerin haklarına ve inançlarına saygı gösteren bir milletiz. Fakat bu özelliğimiz pısırık ve korkak olduğumuz anlamına gelmez. Çünkü savaş zamanlarında bir kartal gibi güçlü, hızlı, cesur, yırtıcı ve mücadeleci bir tutum sergilemişizdir. Akif’in dediği gibi: “Yumuşak başlı isem, kim dedi uysal koyunum / Kesilir, belki, fakat çekmeye gelmez boyunum”

Arif Nihat Asya’nın Bayrak Şiirinin Teması:

Ana fikir: bayrak

Yardımcı fikir: Bayrak sevgisi

Arif Nihat Asya’nın Bayrak Şiirinin Ölçüsü: Serbest nazım. Şiirde belirli bir ölçü kullanılmamış.

Bayrak Şiirinin Kafiye ve Redifleri

Ey mavi göklerin beyaz ve kızıl süsü, - ü redif , - sü tam kafiye
Kız kardeşimin gelinliği, şehidimin son örtüsü! - ü redif , - sü tam kafiye
Işık ışık, dalga dalga bayrağım, -ım redif , -ağ tam kafiye
Senin destanını okudum, senin destanını yazacağım. , -ım redif , -ağ tam kafiye
Sana benimle bakmayanın -n yarım kafiye
Mezarını kazacağım. , -ım redif , -ağ tam kafiye
Seni selâmlamadan uçan kuşun -n yarım kafiye
Yuvasını bozacağım.
Dalgalandığın yerde ne korku, ne keder… -er tam kafiye
Gölgende bana da, bana da yer ver!             -er tam kafiye
.......

Arif Nihat Asya'nın Hayatı Edebi kişiliği ve Eserleri

(7 Şubat 1904- 5 Ocak 1975) Şair, Çatalca'nın İnceğiz köyünde doğdu. Balkan Savaşı'nın sonunda İstanbul'a geldi. Kocamustafapaşa ve Haseki mahalle mekteplerinde okudu. Gülşen-i Maarif Rüşdiyesi'nde iken Bolu Sultanîsi'ne, buradan Kastamonu Sultanîsi'ne geçti. Lise öğrenimini tamamladıktan sonra İstanbul Darulmuallimîn-i Âliyyesi'ne girdi. Buraya bağlı olarak Edebiyat Fakültesi'ni bitirdi (1928). 14 yıl edebiyat öğretmenliği ve idarecilik yaptıktan sonra 1950-1954 yılları arasında Adana milletvekili olarak Meclis'te bulundu. 1959-1961 yılları arasında Kıbrıs'ta öğretmenlik yaptı. 1962'de emekli oldu. Ankara'da öldü.
ESERLERi:
DUALAR ve AMiNLER
Çeşitli şiirlerden oluşmuştur.
KÖKLER ve DALLAR
Çeşitli şiirlerden oluşmuştur.
BiR BAYRAK RÜZGAR BEKLiYOR

Çeşitli şiirlerden oluşmuştur.

Yorumlar

  1. Sana benimle bakmayan değil sana benim gözümle bakmayanın

    YanıtlaSil


  2. BAYRAK ŞİİRLERİ HASAN SANCAK DESTEK BEKLİYOR!..



    SESİM OLUR MUSUNUZ?
    BAĞIMSIZ GAZETECİLERDEN, BİYOGRAFİ VE HABERLERİME DESTEK BEKLİYORUM…


    HASAN SANCAK KİMDİR?
    https://biyografi.com.tr/hasan-sancak-kimdir/?fbclid=IwAR0IvSCn3_udesfD7WEjfsyLuuEX_YWMEWcCAz06d_u_HlvhXCdQVt9VMLY

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    HASAN SANCAK,400 SAYFALIK BAYRAK ŞİİRLERİNE DESTEK BEKLİYOR!

    https://www.gundemgazetesi.net/hasan-sancak400-sayfalik-bayrak-siirlerine-destek-bekliyor-74918h.htm

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    HASAN SANCAK, BİNALARIN DERE İÇİNE YAPILMASINI ŞİİRLE PROTESTO ETTİ!..

    http://hasulkuhaber.com/haberdetay/ORMAN-YANGINI-IHBAR-HATTI-177/22115

    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    HASAN SANCAK, 15 YILDIR ADALET ARIYOR!..
    HASAN SANCAK, HUKUK KATLİAMINI İHBAR EDİYORUM!..
    https://www.facebook.com/photo?fbid=3993886584031642&set=a.220738264679845


    HASAN SANCAK, BİNALARIN DERE İÇİNE YAPILMASINI ŞİİRLE PROTESTO ETTİ!..

    http://hasulkuhaber.com/haberdetay/ORMAN-YANGINI-IHBAR-HATTI-177/22115



    YanıtlaSil

Yorum Gönder