Ahmet Haşim’in Parıltı Adlı Şiirinin Tahlili
Parıltı
Ateş gibi bir nehir akıyordu
Ruhumla o ruhun arasından
Bahsetti derinden ona halim
Aşkın bu unutulmaz yarasından.
Vurdukça bu nehrin ona aksi
Kaçtım o bakıştan, o dudaktan
Baktım ona sessizce uzaktan
Vurdukça bu aşkın ona aksi…
Ahmet Haşim’in Parıltı Adlı Şiirinin Biçim İncelemesi
Nazım birimi: Dörtlük
Nazım Şekli: Serbest nazım. Şiir terzerima nazım
şekline benzer bir özellik göstermektedir.
Tema: Aşk
Ölçü: Aruz
ölçüsü
Kafiye Düzeni: abca, deed sarma kafiye
düzeni ile yazılmış.
Ahmet Haşim’in Parıltı Adlı Şiirinin Kafiyeleri ve Redifleri
-akıyordu
-arasından
-ara zengin
kafiye, -sından redif
-ona halim
-yarasından.
-ara zengin kafiye, -sından redif
-nehrin ona
aksi
-in ona aksi redif
-dudaktan
-ak tam kafiye
-tan redif
-uzaktan
-ak tam
kafiye
-tan redif
-aşkın ona
aksi
-ın ona aksi redif
Ahmet Haşim’in Parıltı Adlı Şiirindeki Söz sanatları
“Ateş gibi bir nehir”: Teşbih(benzetme)
nehir bir ateşe benzetilmiş. Renk yönünden.
“Bahsetti derinden ona halim”: teşhis(kişileştirme)
“hal”e insana özgü konuşma özelliği verilmiş.
Şiirde “a” sesi ile asonans yapılmış, n,d, k,t sesleri
ile ise aliterasyon yapılmış.
Şiirde duygu ve düşünceler semboller yoluyla anlatılmış.
İmgelere bolca yer verilmiş.
Şiirde kullanılan imgeler: ateş, su, aks, nehir,
yara
Ahmet Haşim’in Parıltı Adlı Şiirinin Anlam incelemesi
Ahmet Haşim, estetik açıdan şiirlerini sembol tepecikleri
üzerine kurmuştur. Evrenin bilinçdışı havuzunda şekillendirilen, gizli anlam
katmanlarına sembol diyoruz. Fromm “Sembol benliğimizin dışını yansıtmaktadır.
Sembolize ettiği şey ise içimizde saklıdır. Sembol diliyle içimizdeki duyguları
sanki duyu imiş gibi açıklayabiliriz.” (Fromm;1990, 28) diyerek, sembolün nasıl
bir oluşum süreci geçirerek insanoğlunun duygularına bir işaret feneri gibi
aydınlık saçtığını görmekteyiz.
İnsan, bilinçaltında oluşturduğu evrenin sırlarını ateşin
yakıcı, aydınlatıcı ve temizleyici anlamlarıyla dışa vurmaya çalışır. Böylece
insan, iç dünyası ile dış dünyası arasına sembolik değerler düzeni kurar ve
birlikteliği yaşatmaya çalışır.
Ahmet Haşim, şiirlerinde biçimlendirdiği ateşi, bir element
olmaktan çıkararak, içerisinde anlam kabarcıkları ile dolu ateşten bir nehre
dönüştürür. Anlam dönüştürümü ve benzetmeler, Ahmet Haşim’in kendi bilinçaltı
dünyasının ele verdiği müddetçe şekillenir.
Bir ateş denizi olan bilinçaltı, Haşim’in şiirlerinde
devamlı hareket halindedir. Ateş denizinin karanlık dili, her harekete
geçişinde dile yeni çağrışım değerleri kazandırarak onun kaygan ve gizli bir
çağrışım yumağına dönüşmesini sağlar. Yükselen ateş, içerisinde dil, sır dolu
bir yapıda karşımıza çıkar. Ancak ateş, ifade ettiği yeni ve evrensel
özelliğinden hiçbir şey kaybetmez ve durmaksızın havanın sonsuz boşluğuna kendi
değerlerini kusar ve fısıldar.
Ahmet Haşim aşk olgusunu, Parıltı adlı şiirinde de ateş ve
alev imgeleri ile birleştirerek, ateşin çağrışımları ile aşk arasında bir
analoji kurarak işler. Bu bağlantı, ateş imgesinin sosyolojik, psikolojik ve
kültürel çağrışımlarının irdelenmesini zorunlu kılar.
Bu bağlamda, ateşin (dolayısıyla da aşkın) analizi, aşkla
ilgili içsel devinimleri, aşkın yaratma potansiyeli, yıkıcı yönü ve cinsellikle
bağlantısı gibi ilişkilerin ortaya serimini mümkün kılmıştır.
Parıltı şiirinin ilk sözcüğü, şiirin de açar sözcüklerinden
birisi olan ‘ateş’tir. “Ateş gibi bir nehr akıyordu / Ruhumla o ruhun
arasından,”. Ateş bir nehrin sıfatıdır ve bu nehir akmaktadır. Akışın yönü iki
ruh arasındaki karşılıklılık durumunu göstermektedir. Şiirin açar dizeleri olan
bu iki dize, ateşten yola çıkarak insanın tarihin en eski dönemlerinden ateşe
yüklediği simgesel anlamın açılımını yapmayı bir zorunluluk haline getirir,
çünkü şairin aşk kavramını, ifade ettiği ateşle sınamak ve anlamak mümkündür.
Ahmet Haşim’in
Parıltı Adlı Şiirinin Dil ve Anlatım Özellikleri
Ahmet Haşim sembolizm akımının en önemli temsilcilerinden
biridir. Fecr-i ati şiirinin önemli temsilcisi de olan şair duygu ve
düşüncelerini direk anlatmak yerine semboller vasıtasıyla anlatmıştır. Bu
yüzden şiirlerinde kapalı bir anlatım vardır. Günümüz Türkçesine göre oldukça
sade bir dil kullanan şairin şiirlerinde üslup yönünden bir kapalılık söz
konusudur. Onun şiirlerinde ateş, kızıllık, akşam sözcükleri en fazla göze
çarpan sözcüklerdir.
Mısra bütünlüğü yerine şiirde konu bütünlüğünü seçmiş bu
yüzden anlam diğer mısralara da taşmıştır.
Örnek:
“Ateş gibi bir nehir akıyordu/Ruhumla o ruhun arasından”
Yazar Hakkında Bilgi:
Ahmet Haşim’in Edebi Kişiliği
* Fecr-i Âti topluluğunun en güçlü şairidir.
* Şiirlerinde musiki de vardır.
* Empresyonizm ve sembolizmin etkisiyle şiirler yazar.
* Ona göre şiir, anlamın ve ahengin uyumundan doğar.
* Ahenk kavramına büyük önem verir.
* Sanatçıya göre gerçek şiir, nesre çevrilmesi mümkün
olmayan bir şiirdir.
* Aruz ölçüsüyle yazan şair, Arapça ve Farsça sözcüklere de
bolca yer verir.
* Haşim, anlamca kapalı olan şiirleri sever.
* Serbest müstezata ilgi duyar. Haşim’e göre şiirlerde
“açıklık” ve “fikir” gereksizdir. Şiir, anlamını okuyucudan almalıdır. Okuyucu
kendi gücü oranında yorum yapmalıdır.
* “Piyâle” Haşim’in olgunluk dönemi şiirlerini
kapsamaktadır.
* Bu dönemde hayat ve kadın karşısında kendisini yalnızlık
içinde bulan sanatçının ruh yansımaları vardır.
* Ahmet Haşim, hece ölçüsünü musiki açısından yeterli
görmez, serbest müstezatı Servet-i Fünûnculardan daha rahat kullanır.
* Şiirlerinde tasvire yer veren sanatçı sıfatları da çok
kullanır.
* Sembolizmin ahenk ve anlam kapalılığı ilkesinden;
empresyonizmin izlenimlerinden yararlanır.
* Sanatçı, toplumsal sorunlara ilgisizdir. Şiirlerinin
konusunu hüzün, yalnızlık, ölüm, aşk gibi bireysel konular oluşturur.
* Haşim’e göre şiir, musiki ile söz arasında; fakat sözden
çok musikiye yakın bir dildir. Şiirlerin, açık ve anlaşılır olmasına karşıdır.
Haşim; sarı, kırmızı, siyah renkleri kullanır.
* Şiirlerinde duygusallığa anlam kargaşalığına önem veren
sanatçı nesirlerinde açık, yalın, anlaşılır bir üslupla karşımıza çıkar.
Sanatçının fıkraları, edebi tenkitleri, gezi yazıları vardır. Ayrıca
nesirlerinde sosyal konulara da ağırlık verir.
Ahmet Haşim’in Eserleri
Şiir:
Göl Saatleri (1921)
Piyale (1926)
Fıkra ve Sohbet:
Bize Göre (1926)
Gurabahane-i Laklakan (1928)
Gezi:
Frankfurt Seyahatnamesi (1933)
Kaynakça
Ahmet Haşim’in Parıltı ve Karanfil Şiirlerinde Aşk İzleği-
Vedi Aşkaroğlu
Haşim’in Şiirlerinde Ateşin dili- Veysel Şahin
abcb deed şeklinde kafiye düzeni
YanıtlaSil